Szanowny Użytkowniku,

Dziękujemy za wizytę na naszej stronie.
Informujemy, że strona holistic-polska.pl zaktualizowała Politykę Prywatności. Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w sposób konieczny do udzielenie usługi na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Pełna treść dokumentu znajduje się pod linkiem w pasku dolnego menu.

Informujemy również, że aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony korzystamy z plików cookies. Szanujemy prywatność i przypominamy o możliwości dokonania zmian ustawień dotyczących cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody możesz, wyłącyćz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Aby zaakceptować warunki kliknij OK, PRZEJDŹ DO STRONY.

Zaparcia-wyzwanie, któremu można sprostać. Porady dietetyka 06.01.2019

Zaparcia to powszechny problem zdrowotny wielu Polaków.
Z jednej strony winna jest dieta, czyli zbyt mała ilość spożywanego błonnika rozpuszczalnego (warzywa i owoce) oraz nierozpuszczalnego występującego przede wszystkim w produktach pełnoziarnistych- chleb razowy, kasze, makarony pełnoziarniste. Inne przyczyny zaparć to również stres, podróże, zmiana klimatu i wody pitnej czy również wiek. Osoby starsze często mają problemy z zaparciami ze względu na zbyt małą podaż płynów w codziennej diecie oraz spowolnienie ruchów robaczkowych jelit.

Rozwiązań tego problemu może być wiele, ale niektóre mogą mieć zbyt drastyczne działanie na jelita np. preparat zawierające błonnik pokarmowy, który może powodować przyspieszenie poruszania się treści jelitowej, ale jednocześnie podrażnienie jelit. Dodatkowo zbyt duża ilość błonnika może powodować nieprzyjemne gazy i wzdęcia, dodatkowo błonnik nierozpuszczalny np. w postaci tabletek z otrąb może przy nadmiernym spożyciu ograniczać wchłanianie ważnych składników mineralnych.

Innym rozwiązaniem są tabletki zawierające wyciągi ziołowe, które mogą niestety uzależniać.

Dobrym rozwiązaniem dla osób cierpiących na przewlekle lub sezonowe zaparcia może mieć preparat zawierający tlenki magnezu. Tlenki te mają niską biodostępność, co oznacza,  że magnez w głównej mierze przechodzi przez przewód pokarmowy i nie jest absorbowany przez organizm.  Wynika to z faktu, że magnez i tlen są ściśle ze sobą  związane i nie są wchłaniane jako całość. Tlenki magnezu poprzez swoje działanie osmotyczne  zatrzymują wodę w jelicie.
Ma to dwa pozytywne  skutki: treść jelitowa staje się luźniejsza i jednocześnie zwiększa swoją objętość. Obydwa te efekty ułatwiają organizmowi naturalne wypróżnienie jelita, między innymi dzięki pobudzeniu perystaltyki.

Agnieszka Piskała
Ekspert ds. żywienia Holistic