Szanowny Użytkowniku,

Dziękujemy za wizytę na naszej stronie.
Informujemy, że strona holistic-polska.pl zaktualizowała Politykę Prywatności. Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w sposób konieczny do udzielenie usługi na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Pełna treść dokumentu znajduje się pod linkiem w pasku dolnego menu.

Informujemy również, że aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony korzystamy z plików cookies. Szanujemy prywatność i przypominamy o możliwości dokonania zmian ustawień dotyczących cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody możesz, wyłącyćz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Aby zaakceptować warunki kliknij OK, PRZEJDŹ DO STRONY.

Cynk może obniżać ciśnienie krwi – a nawet wiele więcej 14.03.2019

Ostatnie doniesienia pokazują, że cynk ma więcej pozytywnych właściwości niż wcześniej sądzono. Nowe badania wykazują, że cynk może regulować ciśnienie krwi. Brak cynku podnosi z ciśnienie krwi Badania dowodzą, że brak cynku może zwiększyć ciśnienie krwi. Naukowcy karmili grupę myszy dietą ubogą w cynk i drugą grupą diet bogatych w cynk. Stwierdzono następnie, że myszy z niedoborem cynku miały wyższe ciśnienie krwi niż myszy o normalnym poziomie cynku w diecie. [1]

Cynk dla mózgu Czy cynk może również wpływać na efektywność nauki? Tak, rzeczywiście! Ten składnik mineralny pełni wiele funkcji w organizmie. Badania pokazują, że cynk jest przydatny zarówno w procesach uczenia się, jak i umysłowych w ogóle. Jest to składnik, który odgrywa kluczową rolę w komunikacji między komórkami mózgowymi [2]. Naukowcy zidentyfikowali również co najmniej 60 enzymów zależnych od cynku w mózgu.

Łagodzi skutki starzenia się Wykazano również, że cynk łagodzi skutki starzenia się. Tak, dobrze czytasz! Niedobór cynku, upośledza układ odpornościowy i zwiększa stres oksydacyjny które to mają związek ze starzeniem się. Cynk pełni zarówno ważną funkcję, jeśli chodzi o układ odpornościowy, jak i reakcję organizmu na stres [3]. Cynk jest również zawarty w enzymie przeciwutleniającym -dysmutazie ponadtlenkowej, która jest jednym z najlepszych narzędzi organizmu do neutralizowania działania wolnych rodników. Cynk chroni komórki przed uszkodzeniem oksydacyjnym [4]. Cynk występuje m.in. w fasoli, nasionach słonecznika, migdałach, orzechach, pestkach dyni, owocach morza, ostrygach i wołowinie. [5]

Fakty: Wolne rodniki
Wolne rodniki to cząsteczki, które łatwo reagują z innymi substancjami w organizmie, co w pewnych okolicznościach może mieć niekorzystny wpływ na zdrowie, ponieważ powodują uszkodzenia komórek. Tantyoksydantom można przeciwdziałać wolnym rodnikom, jednak pogląd, że wolne rodniki są generalnie niebezpieczne i należy im przeciwdziałać, to mit, naukowcy z Instytutu Karolinska stoją za nowym badaniem roli wolnych rodników w fizjologii serca. [I]

 

[i] https://ki.se/nyheter/fria-radikaler-inte-bara-farliga

I vårt blogginlägg ”Zinkbrist kan kopplas till autoimmuna sjukdomar” kan du läsa mer om flera goda egenskaper hos zink: https://www.holistic.se/blogg/4955

[1] Zinc Deficiency Induces Hypertension by Promoting Renal Sodium Reabsorption. Am J Physiol Renal Physiol. 2019 Jan 16

[2] Zinc regulates communication between brain cells. Duke University Medical Center. ScienceDaily 21 Sep 2011.

[3] Eugenio Mocchegiani, Zink and ageing: third Zinkage conference. Immunity & Ageing 2007, 4:5.

[4] Zinc Deficiency Induces Hypertension by Promoting Renal Sodium Reabsorption. Am J Physiol Renal Physiol. 2019 Jan 16

[5] http://www.mdpi.com/2072-6643/10/1/68/htm

[6] https://ki.se/nyheter/fria-radikaler-inte-bara-farliga