Szanowny Użytkowniku,

Informujemy, że strona holistic-polska.pl zaktualizowała Politykę Prywatności. Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w sposób konieczny do udzielenia usługi na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Pełna treść dokumentu znajduje się > TUTAJ <
Informujemy również, że aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony korzystamy z plików cookies. Szanujemy prywatność i przypominamy o możliwości dokonania zmian ustawień dotyczących cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody możesz wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Kliknij Akceptuję aby przejść do strony.

Czosnek – wszechstronna roślina, fundament profilaktyki zdrowia 19.11.2020

Czosnek to potężna roślina. Oprócz reputacji odstraszacza wampirów 😉, wiemy,że zwalcza bakterie, grzyby i wirusy. Chroni również serce i naczynia krwionośne oraz działa jako przeciwutleniacz. A i to jeszcze nie wszystkie właściwości czosnku.  Czosnek jest podstawą wszystkich kuchni świata i jedną z najczęściej stosowanych roślin leczniczych na ziemi. Wspomina się o nim w starożytnych tekstach medycznych z Egiptu, Rzymu, Chin i Indii. [1] Był używany zamiast antybiotyków, zanim wynaleziono penicylinę i powszechnie stosowany był podczas II wojny światowej, kiedy brakowało lekarstw. W eksperymentach na szczurach ta niezwykła roślina zwiększyła nawet poziom testosteronu przy jego regularnym spożyciu. Badania wykazały także, że może pomóc spowolnić proces starzenia. [2] Inne badania wykazały, że spożywanie świeżego czosnku, a także jego sproszkowanej postaci i oleju czosnkowego może pomóc organizmowi chronić się przed infekcjami bakteryjnymi, wirusowymi i pasożytniczymi. [3] Mówiąc dokładniej, czosnek wydaje się mieć dobry wpływ na bakterię żołądka H. pylori [4], a według badań przeprowadzonych na Washington State University czosnek jest sto razy skuteczniejszy w zwalczaniu bakterii Campylobacter, zatruwającej żywność, niż zwykłe antybiotyki. [5]

 

Niszczy złe, wspiera dobre bakterie

Podobnie jak wszystkie cebule, czosnek zawiera prebiotyki, rodzaj błonnika, który odżywia naszą korzystną florę jelitową. W ten sposób przeciwdziała złym bakteriom i wspiera te pożyteczne. Czosnek wyróżnia się również na froncie żywieniowym. Jest bogaty w składniki mineralne, takie jak wapń, fosfor i mangan, które są potrzebne do tworzenia kości i metabolizmu białek, tłuszczów i węglowodanów. Czosnek jest również dobrym źródłem witaminy C i witaminy B6 10, które są ważne dla układu nerwowego i układu odpornościowego. [6] Dwie inne kluczowe substancje zawarte w czosnku to selen i siarka. Obie te substancje są potrzebne w organizmie do usuwania toksyn, pasożytów i metali ciężkich. Kilka badań sugeruje związek między czosnkiem, a detoksykacją z metali ciężkich, takich jak ołów, rtęć, kadm i arsen. [7], [8] Inne badanie wykazało, że zawartość ołowiu w wątrobie, nerkach, mózgu i kośćcu znacznie spadła u ludzi. którzy regularnie spożywali ekstrakt z czosnku. [9] Allicyna  Silny zapach i smak czosnek zawdzięcza allicynie będącej substancją siarkową, która jest aktywowana podczas rozkładu. Celem jest ochrona przed szkodnikami. Ponadto surowy czosnek wcierany bezpośrednio w skórę działa jako środek odstraszający komary z umiarkowanym działaniem. [10] Zawarta w czosnku allicyna chroni także naczynia krwionośne przed stanami zapalnymi i stresem oksydacyjnym, a tym samym przed miażdżycą tętnic, czyli miażdżycą. [11]

 

Odczekaj dziesięć minut przed gotowaniem 

Niestety allicyna jest niestabilna i szybko się rozkłada. Dlatego tak trudno jest wykonać suplementy czosnku z aktywną allicyną. Niestety, enzymy aktywujące allicynę są niszczone, gdy cebula jest podgrzewana podczas gotowania. Badania potwierdzają, że świeży, surowy czosnek najlepiej chroni układ krążenia. [12] Istnieje kilka sprytnych „trików”, dzięki którym czosnek utraci jak najmniej swoich właściwości podczas obróbki termicznej. Jeśli wyciśniesz, zmiażdżysz lub drobno posiekasz czosnek i pozostawisz go na dziesięć minut przed podgrzaniem, enzymy aktywujące allicynę będą miały czas na pracę. Sama allicyna jest odporna na ciepło, więc po aktywacji pozostaje po ugotowaniu czosnku. [13] Kolejnym trikiem, który niestety trwa trochę dłużej, jest wsypanie całych ząbków czosnku do alkoholu. Badania naukowe opisują, jak allicyna zawarta w czosnku przechowywana w alkoholu przez kilka lat przekształca się w nielotne substancje, które są bardzo korzystne dla serca i naczyń. 2400 miligramów przechowywanego ekstraktu z czosnku dziennie zmniejszyło tworzenie się płytki naczyniowej u osób z chorobami układu krążenia o 80 procent po roku. [14] A więc oddech? Ostry zapach, który pojawia się po zjedzeniu czosnku, jest częściowo spowodowany faktem, że w ustach pozostają małe resztki czosnku, a częściowo tym, że prozdrowotne substancje, które połknęłaś i które zostały wchłonięte do krwi, są teraz wydalane z płuc wraz z oddechem. W rzeczywistości, gdybyś zrobił lewatywę czosnkową, twój oddech również pachniałby czosnkiem! Dlatego czosnek może być również dobrym uzupełnieniem leczenia zapalenia płuc. [15] A co jeśli nie chcesz czuć zapachu czosnku po zjedzeniu potrawy dobrze nim doprawionej? Osobnikom, którym pozwolono żuć surowy czosnek przez pół minuty, pozwolono następnie spożyć wodę, zieloną herbatę, jabłko, sałatkę lub liście mięty. Wyniki pokazały, że najlepiej działały jabłka i liście sałaty. [16] Inną popularną sztuczką jest jedzenie natki pietruszki po zjedzeniu czosnku.

 

 

 

 

 

[1] Rivlin RS. Historical perspective on the use of garlic. J Nutr. 2001 Mar;131(3s):951S-4S.

[2] Rahman K. Garlic and aging: new insights into an old remedy. Ageing Res Rev. 2003 Jan;2(1):39-56.

[3] Goncagul G, Ayaz E. Antimicrobial effect of garlic (Allium sativum). Recent Pat Antiinfect Drug Discov. 2010 Jan;5(1):91-3.

[4] Zardast M, Namakin K, Esmaelian Kaho J, Hashemi SS. Assessment of antibacterial effect of garlic in patients infected with Helicobacter pylori using urease breath test. Avicenna J Phytomed. 2016 Sep-Oct;6(5):495-501.

[5] Lu X, Samuelson DR, Rasco BA, Konkel ME. Antimicrobial effect of diallyl sulphide on Campylobacter jejuni biofilms. J Antimicrob Chemother. 2012 Aug;67(8):1915-26. doi: 10.1093/jac/dks138. Epub 2012 May 1. PMID: 22550133; PMCID: PMC3394439.

[6] US Dept. of agriculture. Garlic, raw. Food data central. Sökresultat: https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/169230/nutrients Hämtat 2020-11-12.

[7] Zhai Q, Narbad A, Chen W. Dietary strategies for the treatment of cadmium and lead toxicity. Nutrients. 2015 Jan 14;7(1):552-71.

[8] Sears ME. Chelation: harnessing and enhancing heavy metal detoxification–a review. ScientificWorldJournal. 2013 Apr 18;2013:219840.

[9] Senapati SK, Dey S, Dwivedi SK, Swarup D. Effect of garlic (Allium sativum L.) extract on tissue lead level in rats. J Ethnopharmacol. 2001 Aug;76(3):229-32.

[10] Maia MF, Moore SJ. Plant-based insect repellents: a review of their efficacy, development and testing. Malar J. 2011 Mar 15;10 Suppl 1(Suppl 1):S11.

[11] Lee DY, Li H, Lim HJ, Lee HJ, Jeon R, Ryu JH. Anti-inflammatory activity of sulfur-containing compounds from garlic. J Med Food. 2012 Nov;15(11):992-9.

[12] Retraction. Freshly crushed garlic is a superior cardioprotective agent than processed garlic. J Agric Food Chem. 2012 Mar 14;60(10):2766.

[13] Cavagnaro PF, Camargo A, Galmarini CR, Simon PW. Effect of cooking on garlic (Allium sativum L.) antiplatelet activity and thiosulfinates content. J Agric Food Chem. 2007 Feb 21;55(4):1280–88.

[14] Matsumoto S, Nakanishi R, Li D, Alani A, Rezaeian P, Prabhu S, Abraham J, Fahmy MA, Dailing C, Flores F, Hamal S, Broersen A, Kitslaar PH, Budoff MJ. Aged Garlic Extract Reduces Low Attenuation Plaque in Coronary Arteries of Patients with Metabolic Syndrome in a Prospective Randomized Double-Blind Study. J Nutr. 2016 Feb;146(2):427S-432S.

[15] Yalindag-Ozturk N, Ozdamar M, Cengiz P. Trial of garlic as an adjunct therapy for multidrug

resistant Pseudomonas aeruginosa pneumonia in a critically ill infant. J Altern Complement

Med. 2011;17(4):379–80.

[16] Mirondo R, Barringer S. Deodorization of Garlic Breath by Foods, and the Role of Polyphenol Oxidase and Phenolic Compounds. J Food Sci. 2016 Oct;81(10):C2425-C2430.