Szanowny Użytkowniku,

Dziękujemy za wizytę na naszej stronie.
Informujemy, że strona holistic-polska.pl zaktualizowała Politykę Prywatności. Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w sposób konieczny do udzielenie usługi na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Pełna treść dokumentu znajduje się pod linkiem w pasku dolnego menu.

Informujemy również, że aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony korzystamy z plików cookies. Szanujemy prywatność i przypominamy o możliwości dokonania zmian ustawień dotyczących cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody możesz, wyłącyćz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Aby zaakceptować warunki kliknij OK, PRZEJDŹ DO STRONY.

Dbaj o swój mikrobiom dla kompleksowej ochrony organizmu 13.03.2019

Czy wiesz, że około 95 procent serotoniny w organizmie powstaje w jelicie?
Bakterie jelitowe wpływają na produkcję tego neuroprzekaźnika i w dużym stopniu, na to, jak czujemy się psychicznie.
Bakterie jelitowe stykają się zarówno z układem nerwowym układu pokarmowego, jak i z mózgiem.
Szkodliwe bakterie, wirusy i grzyby z flory jelitowej powodujące zachwianie równowagi mikrobiomu  mogą zatem zakłócać równowagę pracy mózgu i prowadzić do pogorszenia pamięci, a nawet depresji. Z kolei bakterie kwasu mlekowego mogą zadziałać na nasz organizm zbawiennie.

W jednym z badań grupa myszy otrzymała suplementację Lactobacillus rhamnosus. Po miesiącu suplementacji wykonano szereg różnych testów, aby przyjrzeć się podatności na stres i zdrowiu psychicznemu. Stwierdzono następnie, że myszy, które otrzymały Lactobacillus rhamnosus były spokojniejsze i mniej wrażliwe na stres w porównaniu z innymi myszami.

Flora jelitowa

Nasz organizm powinien być w stanie sam poradzić sobie z atakiem wirusów czy bakterii jeśli flora jelitowa jest w dobrej kondycji. Dlaczego? Ponieważ około 80 procent układu odpornościowego znajduje się w jelicie. Flora jelitowa jest jednym z najważniejszych zabezpieczeń przed mikroorganizmami, a dokładnie sa nimi symbiotyczne mikroorganizmy tam rezydujące. Jeśli dostarczysz pożyteczne  bakterie, zmniejszysz nie tylko ilość szkodliwych bakterii, będących zagrożeniem dla zdrowia, ale także wspomożesz śluzówkę nosa i gardło. [1] Stwierdzono również, że suplementacja bakterii kwasu mlekowego zwiększa wytwarzanie przeciwciał IgA w błonie śluzowej, tj. wzmacniają właściwości ochronne śluzówki przed infekcjami [2] Badanie przeprowadzone u dzieci pokazuje, że bakterie kwasu mlekowego Lactobacillus rhamnosus GG mogą zmniejszać ryzyko ostrej biegunki wywołanej przez wirus. [3]

Witaminy i składniki mineralne

Nasz system odpornościowy to cud! Obejmuje komórki takie jak makrofagi, komórki NK (komórki NK) i neutrofile, które pożerają i zabijają wirusy i bakterie. Jeśli będziemy wspierać te komórki, będziemy mieli silny system ą obronny. Do składników odżywczych, które zasilają te komórki należą:

Witaminy C i D: Obie witaminy C i D są ważne dla ogólnej kondycji organizmu, aby mógł radzić sobie z wirusami i bakteriami. W jednym z badań oceniano osoby z zakażeniem Epsteina-Barra (gorączka gruczołowa) i stwierdzono, że im wyższy poziom witaminy D we krwi, tym mniej przeciwciał IgG przeciwko Epstein-Barr, co sugeruje, że witamina D przeciwdziała wirusowi. Witamina C miała podobny efekt. [4]

Cynk: Brak cynku zmniejsza zdolność makrofagów i neutrofili do „zjedzenia” (fagocytów) oraz zabicia wirusów i bakterii. Przegląd 15 różnych badań pokazuje, że spożycie cynku zmniejsza ryzyko i czas trwania przeziębienia. [5] Nadmiar cynku może jednak hamować układ odpornościowy. Tak więc równowaga jest zawsze najlepsza! [6]

Selen: W Szwecji gleba jest bardzo uboga w selen i uprawiana żywność charakteryzuje się niskim poziomem selenu [7]. Szwedzi często potrzebują więcej selenu. Selen poprawia mechanizm obronny przed wirusami, a także zmniejsza zdolność wirusa do wywoływania choroby. [8] Suplementację selenem należy jednak stosować bardzo indywidualnie, bazując na badaniach zawartości tego składnika w organizmie. Jeśli nie masz pewności jaka dawka jest dla Ciebie odpowiednia zastosuj preparat typu multi będący połączeniem wielu składników mineralnych .

Wszystkie witaminy i składniki mineralne są ważne dla układu odpornościowego. Równowaga między nimi ma ogromne znaczenie. Podstawową zasadą jest więc zawsze przyjmowanie odpowiednich porcji witamin i składników mineralnych jako bazy, a następnie dodawanie poszczególnych składników w razie potrzeby.

[1]. Gluck U, Ingested probiotics reduce nasal colonization with pathogenic bacteria (Staphylococcus aureus, Streptococcus pneumoniae, and beta-hemolytic streptococci). (Am J Clin Nutr. 2003 Feb;77(2):517-20. https://academic.oup.com/ajcn/article/77/2/517/4689718

[2]. Zheng Quan, Probiotic Therapy as a Novel Approach for Allergic Disease, Front Pharmacol. 2012;3:171 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3448073/

[3] Szajewska H J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2001 Oct;33 Suppl 2:S17-25.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11698781

[4] Mikirova N Effect of high dose vitamin C on Epstein-Barr viral infection. Med Sci Monit. 2014 May 3;20:725-32.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24793092

[5] Singh M1, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2011 Feb 16;(2):CD001364. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23775705

[6] Gammoh NZ, Rink L. Zinc in Infection and Inflammation. Nutrients. 2017;9(6):624. Published 2017 Jun 17. doi:10.3390/nu9060624 https://www.researchgate.net/publication/318090744_Zinc_in_Infection_and_Inflammation

[7] https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/selen

[8] Hoffmann PR The influence of selenium on immune responses. Mol Nutr Food Res. 2008 Nov;52(11):1273-80. doi: 10.1002/mnfr.200700330. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18384097