Szanowny Użytkowniku,

Dziękujemy za wizytę na naszej stronie.
Informujemy, że strona holistic-polska.pl zaktualizowała Politykę Prywatności. Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w sposób konieczny do udzielenie usługi na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Pełna treść dokumentu znajduje się pod linkiem w pasku dolnego menu.

Informujemy również, że aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony korzystamy z plików cookies. Szanujemy prywatność i przypominamy o możliwości dokonania zmian ustawień dotyczących cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody możesz, wyłącyćz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Aby zaakceptować warunki kliknij OK, PRZEJDŹ DO STRONY.

Dekalog jesiennej diety – Agnieszka Piskała, dietetyk 23.11.2018

Dekalog jesiennej diety

Ciepłe posiłki podstawą diety.
Jesienią, kiedy za oknem mamy niższe temperatury, nasz organizm wydatkuje dużo energii, żeby ogrzać organizm. Spożywając ciepłe posiłki rozgrzewamy go od wewnątrz, a jednocześnie nie tracimy dodatkowej energii na ogrzanie zimnych posiłków podczas trawienia.

Owoce i warzywa codziennym wsparciem odporności.
Podczas chłodów zdecydowanie rzadziej po nie sięgamy, a są one na potrzebne tak samo o każdej porze roku. Jabłko, papryka, marchewka, kapusta to bogactwo witamin, które wspierają naszą odporność.

Jogurty i soki cytrusowe na indeksie.
Nie musimy z nich rezygnować jesienią i zimą, ale te produkty mają właściwości wychładzające organizm i dlatego są tak bardzo popularne latem. Zimą stawiajmy na soki z naszych rodzimych sadów- jabłkowy, gruszkowy czy porzeczkowy.

Kiszonki w roli głównej.
Kwaszone ogórki i kapusta zimą mają swój złoty czas. Doskonale smakują jako główny składnik surówek oraz rozgrzewających zup. Dodatkowo kiszonki zawierają dobroczynne bakterie probiotyczne, które zasiedlając nasz przewód pokarmowy podnoszą nasza odporność w walce z infekcjami.

Tłuste ryby w walce z zimową depresją.
Zawarte w tłustych rybach typu łosoś, makrela, tuńczyk, śledź czy mintaj nienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3 wpływają korzystnie na poprawę samopoczucie u osób z sezonowa depresją i gorszym samopoczuciem związanym z deficytem słońca w okresie zimowym.

Kontrola wagi.
Jesienią i zimą zdecydowanie mniej się ruszamy i mamy większa słabość do słodkich i słonych przekąsek. Starajmy się jednak kontrolować ich ilość w codziennej diecie. W końcu wiosenne i letnie ubrania nie są przecież z gumy😊

Jesienne napoje rozgrzewające.
Zimą większość czasu spędzamy w ogrzewanych pomieszczeniach, a to odwadnia nasz organizm. Nie zapominajmy o codziennym piciu wody i sięgajmy po rozgrzewające napoje typu herbata z cynamonem, goździkami czy  napar z lipy z miodem.

Ciepłe śniadania na dobry początek dnia.
Codziennie każdy domownik powinien wyjść z domu po ciepłym i pożywnym śniadaniu. Zjedzona rano jajecznica czy płatki owsiane z mlekiem dostarcza nam ciepły zastrzyk energii na dobry początek dnia.

Czerwone warzywa dodają uroku.
Jesienią nasz skóra jest blada i nie ma już na niej śladu po leniej opaleniźnie. Sięgając po takie warzywa jak marchewka, papryka czy dynia bogate w beta-karoten sprawimy, że nasza skóra zyska zdrowy, brzoskwiniowy kolor.

Sięgnij po suplementy.
Jesienią i zimą nasza dieta jest znacznie uboższa w składniki odżywcze niż wiosną i latem. Koniecznie pamiętajmy o codziennej dawce witaminy D oraz wzmacniającej układ odpornościowy witaminie C 😊


Agnieszka Piskała

Ekspert ds. żywienia Holistic