Szanowny Użytkowniku,

Informujemy, że strona holistic-polska.pl zaktualizowała Politykę Prywatności. Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w sposób konieczny do udzielenia usługi na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Pełna treść dokumentu znajduje się > TUTAJ <
Informujemy również, że aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony korzystamy z plików cookies. Szanujemy prywatność i przypominamy o możliwości dokonania zmian ustawień dotyczących cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody możesz wyłączyć obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Kliknij Akceptuję aby przejść do strony.

Trzy formy aktywności dla kondycji i wewnętrznej równowagi, Adam Ambroziak, terapeuta manualny 28.08.2020

Jeden z filozofów mawiał, iż ci którzy nie mają czasu na ruch za młodu będą musieli znaleźć czas by chorować na starość.

Ruch jest naturalną czynnością niezbędną do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Cały nasz układ kostno-stawowo-mięśniowy jest perfekcyjnie stworzony do poruszania się.
Z danych opublikowanych  w The Lancet Global Health wynika, że blisko jedna trzecia dorosłych na świecie (28 proc.) jest zdecydowanie zbyt mało aktywna fizycznie.
WHO z kolei wpisało siedzący tryb życia na listę pięciu  najważniejszych czynników ryzyka rozwoju niezakaźnych chorób przewlekłych (tzw. chorób cywilizacyjnych, w tym m.in. chorób układu krążenia, chorób metabolicznych i nowotworów).
Morał? Żyjemy w czasach, gdzie jednym z największych zagrożeń dla naszego zdrowia jest właśnie brak ruchu. A przecież tu wszystko zależy od nas samych.  Nie chodzi zatem o brak czasu bo ten zawsze się znajdzie nawet u najbardziej zarobionych kwestia motywacji i odpowiedniego doboru samej aktywności. Nie zawsze trening musimy utożsamiać z katorżniczym wysiłkiem, brakiem tchu i hektolitrami potu. Tak takie właśnie kanony są obecnie propagowane, ale z treningiem jak z dietą musimy być dobrany indywidualnie do naszego celu, możliwości czasowych i stanu zdrowia. Prawdę mówiąc po dniu wypełnionym wszelkimi obowiązkami kiedy jesteśmy już wycieńczeni często ostatnią rzeczą na którą mamy ochotę to właśnie ciężki trening. Życie polega na ruchu i ruch jest jego istotą. Dzięki niem możemy wpłynąć na konkretne aspekty naszego zdrowia tj. redukcja stresu, regulacja układu hormonalnego, poprawa krążenia czy też poprawa samej postawy. Co ważniejsze, wszystko to możemy osiągnąć trenując, i wiem to zabrzmi dziwnie, ‚lekko’. Coś co określiłbym mianem lekkiego treningu okazuje się często kamieniem nilowym, którego brakuje u większości osób, które z kolei przesadnie dbają o swoją kulturę fizyczną przez co często narzekają na przeciążenia, problemy ze snem czy tez spadek motywacji,a nawet paradoksalnie sprawności.

Proponuję dzisiaj 3 formy aktywności, które każdy może wykonywać, niezależnie od wieku, stanu zdrowia, pory dnia czy miejsca w którym się znajduje. Nie wymagają one również zakupu dodatkowego sprzętu i można je wykonywać o dowolnej porze dnia.

Spacer

To najprostsze co możesz zrobić dla swojego zdrowia i nie wymaga przygotowania ani konieczności udawania się nie wiadomo jak daleko. Wg danych prezentowanych przez WHO, 10 tyś kroków dziennie jest optymalną dawką ruchu dla naszego zdrowia, która oprócz spalonych kalorii przyczyni się m.in. do dłuższej żywotności, obniżając prawdopodobieństwo wystąpienia zawału czy udaru. Jeżeli spacer to oczywiście tylko w otoczeniu zieleni.  Zieleń to nie tyko kolor, który uspokaja, czystsze powietrze to także bliski kontakt z naturą, przez co nasze ciało się wycisza i łatwiej dąży do osiągnięcia homeostazy. Wg badań The Lancet Planetary Health posiadanie roślin w najbliższym otoczeniu sprzyja wydłużeniu życia. W parku czy w lesie, a najlepiej  spacer bez obuwia. Mięśnie krótkie stopy, a za ich pośrednictwem cała nasza postawa ma się znacznie lepiej, kiedy chodzimy boso. Zdejmując warstwę ograniczającą kontakt z podłożem doprowadzasz do pozytywnej wymiany jonów między ciałem, a ziemią co niesie za sobą szereg korzyści takich jak: redukcja stanów zapalnych, redukcja wolnych rodników, redukcja  stresu, a także lepsza regeneracja potreningowa.

Tai Chi

O Tai Chi każdy na pewno kiedyś słyszał, jednak mało kto wie,  jak wspaniała formą ruchu jest ta dyscyplina. Tai Chi to Chińska sztuka walki, która na pierwszy rzut oka nie wygląda groźnie. Ruchy są powolne i płynne, bazują na pełnym skupieniu i wymagają dobrego poczucia przestrzeni i świadomości własnego ciała. Odnajdziemy tu zarówno sporo technik dynamicznych jak i statycznych, które wykonujemy we wszystkich płaszczyznach anatomicznych. Wolne kontrolowane ruchy korzystnie wpływają nie tylko na wzmocnienie mięśni posturalnych, ale również przebudowę powięzi, o których znaczeniu bardzo dużo mówi się ostatnimi latami zarówno w treningu jak i terapii. Powięź to cienka tkanka, która znajdują się pod skóra. Pokrywa/łączy każdy mięsień, przenika do organów wewnętrznych i jest jednym z głównych aparatów czuciowych w naszym ciele. Jeżeli rano zaraz po przebudzeniu odczuwasz sztywność karku, bioder lub pleców to przyczyną mogą być nie tyle przeciążone/spięte mięśnie,  co właśnie powięź.

Joga

Rozciąganie samo w sobie może przywrócić anatomiczną długość danych struktur, jednak od dawna już się mówi, iż najbardziej popularne, tzw. rozciąganie nie ma dla przeciętnego człowieka większych korzyści. Zdecydowanie lepszą opcją dla stretchingu będzie jej aktywna forma, gdzie ciało będzie się przemieszczać, zmieniać zakresy i długości napięć, dzięki czemu oddziaływaniu poddane będą nie tylko same mięśnie, ale również inne struktury,  takiej jak tkanka łączna czy powięź. Do tego celu zdecydowanie świetnie posłużą nam asany wykorzystywane w jodze. Niezależnie jaką jej odmianę wybierzemy możemy już w krótkim czasie odnotować pierwsze rezultaty: poprawa koordynacji, wzmocnienie mięśni okalających kręgosłup, wyrównanie dysbalansów sił w naszym ciele, poprawa wytrzymałości i elastyczności. Niewątpliwą zaletą jogi jest integralna praca z oddechem. Badania wykazują, że oddychanie torem przeponowym w odpowiedniej sekwencji niweluje napięcie w całym ciele i przynosi spokój. Właściwe oddychanie kontroluje wszystko. Zaburzenia w tym obrębie mogą skutkować powstawaniem stanów zapalnych i wad postawy. Dlatego też joga może się okazać znakomitym wyborem, nawet dla najbardziej zapracowanych i czy zestresowanych.

Coraz więcej dowodów naukowych wskazuje na to, że aktywność fizycznie to fundament profilaktyki i szansa na dłuższe życie w dobrej kondycji.

Zatem do dzieła! Przed nami weekend, żadnych wymówek więcej;)

Zrób to dla siebie.

 

 

 

Adam Ambroziak
Terapeuta manualny, trener personalny

Functional Aesthetic