Równowaga ciała, ducha i umysłu – ruch receptą na zdrowie 19.06.2018

Chociaż aktywność fizyczną często podejmujemy z pobudek estetycznych, to nie poprawa wyglądu jest najważniejszą korzyścią płynącą z regularnego treningu. To lepsza sprawność, a co za tym idzie swoboda ruchu, która pozwala nam stawiać czoła codzienności oraz bez przeszkód oddawać się swoim pasjom. To zdrowy kręgosłup i spowolnienie procesów starzenia się organizmu. To energia, radość w oczach i miłość w sercu! Bo ruch to życie.
Znaczenie aktywności fizycznej i ćwiczeń było podkreślane przez mędrców każdej epoki. Wiedza o naszej fizjologii jest coraz bogatsza, a teorie o zbawiennym wpływie ruchu na nasze zdrowie potwierdzają się. Mimo to ruszamy się coraz mniej. Znieruchomieliśmy przy biurkach, przed monitorami komputerów, ze smartphone’ami w dłoniach, za kierownicami samochodów… Coraz bardziej zabiegani, zajęci obowiązkami zawodowymi i domowymi, nie znajdujemy czasu na regularny trening, umieszczając go na końcu listy naszych priorytetów.

Efektem są choroby cywilizacyjne takie jak otyłość, cukrzyca, choroby serca i układu krążenia, osteoporoza i coraz częściej występujące schorzenia kręgosłupa i stawów. Czujemy się źle, coraz mniej nam się chce, nie znajdujemy motywacji do działania… i błędne koło się zamyka. Osoby, którym udało się z niego wyrwać i zbudowały nawyk regularnej, zdrowej aktywności fizycznej, cieszą się wysokim poziomem energii witalnej, brakiem bólu i ograniczeń ruchowych, lepszą kondycją i poprawą ogólnego stanu zdrowia.

Wprowadzenie ćwiczeń do swojego codziennego harmonogramu stanowi pierwszy i niesamowicie ważny krok do poprawy swojego samopoczucia. Zdrowa aktywność fizyczna buduje zrównoważoną sprawność. Elastyczność naszych mięśni jest równie ważna jak siła i wytrzymałość krążeniowo-oddechowa, czyli kondycja. Z kolei silne i elastyczne mięśnie na niewiele się zdadzą bez koordynacji ruchowej i równowagi. Ustalając zatem program treningowy należy zwrócić uwagę na wszystkie te aspekty sprawnościowe. Człowiek to nie tylko tkanki – fizyczna materia. To także umysł, emocje, przeżycia kodowane w ciele. Te dwie sfery wzajemnie na siebie wpływają. Mówi się, że w zdrowym ciele zdrowy duch. Można też powiedzieć, że gdy psychika jest zdrowa, ciało także czuje się dobrze. Stres bardzo negatywnie wpływa na naszą postawę, powoduje wzmożone napięcie mięśniowo-powięziowe i potrafi zniweczyć nasze wysiłki, chociażby w celu redukcji tkanki tłuszczowej. Warto więc wybierać aktywności, które kształtując sprawność fizyczną jednocześnie pomagają wyciszyć przebodźcowany i zestresowany umysł oraz radzić sobie z emocjami. Dla jednych będzie to joga, czy pilates, dla innych bieganie… Nie ma tutaj reguły.

Ważne, by wybierać to, co koi nasze nerwy, co pozytywnie nastraja nas do otoczenia i siebie samych.  Wsłuchaj się w swoje ciało, naucz się odczytywać sygnały i odpowiadać na jego potrzeby. Poczuj nową jakość, dzięki zmianie stylu życia na holistic living. Odkryjesz nowe możliwości profilaktyki zdrowia i nauczysz się samodyscypliny, która wchodzi w krew.
Równowaga ciała, umysłu i ducha to najlepszy przepis na zdrowie.

Kasia Twardzik
Terapeuta ruchu, instruktor pilates, bodyART, trener personalny, instruktor fitness.
Jako szkoleniowiec współpracuje z największą polską szkołą instruktorów fitness, pilates i jogi OPEN MIND.