Szanowny Użytkowniku,

Dziękujemy za wizytę na naszej stronie.
Informujemy, że strona holistic-polska.pl zaktualizowała Politykę Prywatności. Przetwarzamy Twoje dane wyłącznie w sposób konieczny do udzielenie usługi na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Pełna treść dokumentu znajduje się pod linkiem w pasku dolnego menu.

Informujemy również, że aby zapewnić jak najlepszą obsługę naszej strony korzystamy z plików cookies. Szanujemy prywatność i przypominamy o możliwości dokonania zmian ustawień dotyczących cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody możesz, wyłącyćz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Aby zaakceptować warunki kliknij OK, PRZEJDŹ DO STRONY.

Warzywa i tłuszcz… duet doskonały. Jak połączyć smaczne ze zdrowym. Agnieszka Piskała, dietetyk 28.06.2019

Słyszymy, że aby zdrowo się odżywiać należy jeść dużo warzyw  i jednocześnie… ograniczać tłuszcz. Taka dieta jest gwarancją szybkiej utraty nadprogramowych kilogramów, ale czy faktycznie tak jest?

Warzywa to produkty niskokaloryczne, dostarczają w 100g nie więcej niż 30-70 kcal. I choć są to produkty mało lubiane w codziennej diecie, to jednak WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zmieniła w ostatnim czasie rekomendowane przez wiele lat zlecenia. Trzy porcje warzyw nie są już aktualne. Nadal jemy dwie porcje owoców, ale warzywa… jemy bez ograniczeń… To zupełna nowość, ale i tak jemy ich wciąż… za mało.

Mimo, że dietetycy zalecają jedzenie warzyw nadal nie mamy pomysłu, co zrobić, żeby przekonać i siebie i całą rodzinę, że to dobre, ale przede wszystkim zdrowe rozwiązanie… Niestety, nie każdy z dnia na dzień stanie się nagle amatorem surówek, sałatek i jarzynek, skoro nigdy wcześniej nie występowały one w codziennej diecie. Racjonalne argumenty często są za mało przekonywujące, wartość zdrowotna za mało perswazyjne…

A jakby tak połączyć… smaczne ze zdrowym? Gotowana na parze marchewka możemy zastąpić zblanszowaną i skarmelizowana skropioną odrobiną odpowiedniego tłuszczu z aromatycznymi ziołami, brokuły, kalafior z… wody, czy z dodatkiem niewielkiej ilości oliwy z oliwek czy oleju z pestek winogron z dodatkiem ulubionych ziół, czosnku brzmi smakowicie, prawda?

Każda zdrowa i prawidłowo zbilansowana dieta, powinna zachować zalecane przez IŻŻ zawartości kluczowych składników odżywczych (białek, tłuszczy i węglowodanów). Tłuszcz, choć często budzi „demony” jest ważnym składnikiem KAŻDEJ  diety, nawet tej (paradoksalnie) odchudzającej.

Ważne jest nie tylko, aby wybrać tłuszcz odpowiedniej jakości, ale również z określonymi parametrami żywieniowymi. Aby nie ograniczać się jedynie do gotowanych na parze warzyw, których smak wydaję się być wyjałowiony warto zaprosić do pary tłuszcze, które nie tylko nadadzą potrawą wyjątkowy smak (tłuszcz jest głównym nośnikiem smaku i aromatu potraw), ale będzie miał również korzystne walory smakowe i zdrowotne, które korzystnie wpłyną nie tylko na smak potrawy, ale również na jej walory organoleptyczne.

Agnieszka Piskała
Ekspert ds. żywienia Holistic